حکیم

عطاری

خواص گل سرخ:        (طبیعت: معتدل تا کمی سرد و خشک)              نام علمی: Rosa damascena

عسل آمیخته به گل سرخ از دیرباز به عنوان داروی آنژین به کار می‌رفته است. گل سرخ تقویت کننده و برطرف کننده تپش شدید قلب است. چکیده یا عصاره گل سرخ به عنوان آرام بخش قلب و مفرح اعصاب شناخته شده و در شربت‌ها و غذاها کاربرد دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده روغن گل سرخ ضدافسردگی و شادی آور است. . گلبرگ‌های گل سرخ دارای اثر قابض ملایم است و امتیاز آن نسبت به سایر داروهای مشابه بوی ملایم و معطر آن است و در مصارف داخلی می‌توان از آن در درمان بیماری‌هایی چون اسهال‌های مزمن، اخلاط خونی و غیره استفاده کرد. انواع رز با عفونت‌های دستگاه گوارش مبارزه می‌کند و خوردن آن‌ها موجب می‌شود پس از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک در میزان باکتری‌های بی ضرر و مفید موجود در دستگاه گوارش تعادل برقرار شود. همچنین از این گیاه یا روغن آن برای جلوگیری از سفید شدن موی سر، تقویت مو، ماسک زیبایی و تقویت بینایی استفاده می‌کنند

مقدار ونحوه مصرف: برای تهیه چای گل سرخ که یک نوشیدنی آرام بخش و معطر است، مقدار یک قاشق غذاخوری پُر از برگ‌های گل سرخ را با یک قاشق چای خوری چای از هر نوع (سبز یا سیاه) که مایل باشید دم کرده و نوش جان کنید.

برای تهیه شربت آن؛ 30 الی 40 گرم گلبرگ خشک را به مدت یک روز در نیم لیتر آب جوش دم کنید. صاف کرده و 50 گرم شکر بیفزایید و دوباره بپزید تا مایع غلیظی فراهم شود. از این شربت به عنوان آرام بخش، پیش از هر غذا یک قاشق غذاخوری میل کنید. این شربت ضدافسردگی و تقویت کننده (زیاد کننده) قوای جنسی است.

موارد منع مصرف: با مصرف مناسب مقادير توصيه شده درماني هيچگونه عارضه اي مشاهده نشده است    

.

+نوشته شده در شنبه 31 فروردين 1392برچسب:,ساعت19:5توسط حکیم | |

خواص نعناع فلفلی:          (طبیعت:نسبتا گرم وخشک)           نام علمی:   Piperita  Mentha    

 نعناع فلفلی دارای خواصی مانند ضد اسپاسم، پیشگیری کننده از استفراغ، ضد نفخ و خنک کننده است. منتول موجود در اسانس اش یک ماده ی آنتی باکتریال قوی می باشد  و از اسانس نعناع فلفلی برای معطر کردن داروها و خمیر دندان ها و ... استفاده می شود. در اکثر شکلات های نعناعی و آدامس ها از اسانس این گونه ی نعناع استفاده می گردد. نعناع باد شکن است و گاز معده و روده را از بین می‌برد. نعناع تقویت کننده معده و بدن است. نعناع ضد تشنج و ضد

سرفه است. یک فنجان چای گرم نعناع سینه را آرام می‌کند. نعناع مسکن ، آرام بخش و قاعده آور است. استفاده از نعناع درد شکم را برطرف می‌کند نعناع درمان سرماخوردگی  می‌باشد. نعناع ناراحتیهای عصبی را برطرف می‌کند. برای تسکین درد دندان نعناع را در دهان گذاشته و بجوید. آشامیدن چای نعناع و یا عصاره نعناع خونریزی سینه را قطع می‌کند. کمپرس نعناع درد سینه و پهلو را از بین می‌برد. نعناع کرمهای روده و معده را می‌کشد. برای از بین بردن سکسکه و دل بهم خوردگی و استفراغ نعناع را با آب انار ترش بخورید. نعناع ادرار را زیاد می‌کند. برای رفع قولنح و دردهای روده معده و هضم نشدن غذا چای نعناع بنوشید. برای از بین بردن گلو درد چای نعناع غرغره کنید. نعناع معرق است بنابراین تب را پائین می‌آورد. در هنگام سرماخوردگی بینی را با چای نعناع بشوئید.

مقدار ونحوه مصرف نعناع فلفلی:

دوقاشق چای خوری از خشک شده نعناع فلفلی را در یک لیوان آبجوش به مدت 20دقیقه دم کرده وسپس آن را صاف کرده همراه با یک قاشق عسل میل کنید.

احتیاطات مصرف :

 نعناع محرک غشاها مخاطی است و نباید بیش از یک هفته بدون وقفه به کودکان داده شود. هیچ شکلی از نعناع را نباید به نوزادان داد. در دوران شیردهی از مصرف خوراکی آن بایستی خودداری گردد زیرا سبب کاهش جریان شیر می شود.  

      


+نوشته شده در شنبه 31 فروردين 1392برچسب:فروش نعناع فلفلی بصورت عمده با ما تماس بگیرید09119508678,ساعت18:51توسط حکیم | |

خواص به لیمو:         (طبیعت: گرم)     نام علمی: Lippia citriodora

برگ ها و پیکر رویشی این گیاه دارای خاصیت تب بر، مسکن، ضدنفخ، کمک کننده به هضم غذا، آرامش بخش و کاهش دهنده ی فشار خون، تقویت حافطه و معده، خواب آور شب، شستشو دهنده کلیه، ضد سرما خوردگی، تشنج، نقرس، رماتیسم، سردرد و سرگیجه، ناراحتی های عصبی، میگرن، غلظت خون، آسم، اسهال، سینوزیت، رفع وز وز گوش وخستگی بدن هستند. چای به لیمو فوق العاده آرام بخش و تسکین دهنده اعصاب است. اسانس این گیاه در صنایع غذایی و در تهیه ی انواع عطر و ادکلن بسیار کاربرد دارد. به لیمو یکی از گیاهانی است که امروزه در باغ های آروماتیک کشورهای اروپایی بوفور کشت می گردد. به لیمو برای تقویت معده در ردیف بهترین داروها قرارمی گیرد.

مقدار ونحوه مصرف:

برای تهیهٔ جوشاندهٔ به‌لیمو، ۳ تا ۱۰ گرم برگ این گیاه را در نیم لیتر آب جوش دم کرده و روزانه چند استکان آن را مصرف کنید. همچنین می‌توان یک قاشق چایخوری از برگ خشک آن را در نیم لیتر آب جوش دم کرده و مانند چای بنوشید. برگ و سرشاخهٔ گل‌دار به‌لیمو، اثر مقوی معده، محرک، ضد ترشح، رفع کنندهٔ دردهای عصبی و پایین آورنده درجهٔ تب در بیماری‌ها دارد. از لحاظ تقویت معده، باید آن را در ردیف بهترین دارو‌ها قرار داد. برای این منظور بهتر است همیشه دم کرده، آن را مانند چای مصرف نمود.

 

موارد منع مصرف:

موارد منعی وجود ندارد.

+نوشته شده در شنبه 31 فروردين 1392برچسب:به لیمو,خواص دارویی,,ساعت18:30توسط حکیم | |

خواص بنفشه:        (طبیعت:سرد وتر)    نام علمی: Viola Odorata

گیاه بنفشه کبد را پاکسازی می‌کند همچنین با خاصیت خلط‌بری از ریه‌ها موجب پاکسازی ریه‌ها می‌شود و از طرفی به دلیل خاصیت سم‌زدایی، خون و بافت‌ها را پاکسازی می‌کند.
از مکانیسم‌های اثر بنفشه، صفرابر، خلط ‌آور، تب ‌بر، تصفیه ‌کننده خون، ضد سموم، ضد ورم، ملین و خواب‌ آور است؛ پیامبر اکرم «ص»  نیز می‌فرمایند: برتری روغن بنفشه در میان روغن‌های گیاهی مانند برتری اسلام بر ادیان دیگر است.
پاکسازی صفرا از بدن، پاکسازی روده‌ها، رفع ناراحتی‌های معده، کبد و طحال و رفع التهاب دستگاه گوارش و عطش است.
از خواص ریوی بنفشه می‌توان به خلط‌ آور، ضد سرفه، تب ‌بر، ضد زکام، ضد برونشیت حاد، ضد عفونت‌های ریوی، ضد دیفتیری و ضد سینوزیت اشاره کرد.
گل بنفشه برای درمان اگزما، رفع خارش‌های پوستی، رفع خارش پلک، رفع شوره سر، رفع جوش صورت و زیبایی پوست مفید است همچنین این گیاه نرم‌کننده پوست است؛ از خواص مغزی ـ عصبی بنفشه نیز خواب‌آور، ضد افسردگی، ضد سردرد و میگرن است.


+نوشته شده در چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:,ساعت11:31توسط حکیم | |

+نوشته شده در چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:,ساعت10:27توسط حکیم | |

خواص چای کوهی:     (طبیعت: گرم و خشک)        نام علمی: Hypericum perfratum

ضد کرم معده و روده می باشد.ادرار آور وقاعده آور است .گرفتگی صدا را باز می کند و خلط آور است.برای درمان مرض کزاز بکار می رود.اگر برگ آنرا بصورت پودر دارورید و روی زخم های عمیق و متعفن بپاشید این نوع زخم ها را خوب می کند.درمان کننده اسهال و اسهال خونی است .برای درد دنبالچه بهترین دارو است .اگر مشکوک به خونریزی مغزی هستید و یا احتمال خونریزی مغزی وجود دارد حتما از این دارو استفاده کنید .ضعف جنسی را درمان می کند.درمان کننده بیماری مننژیت است .برای درمان فلج بکار می رود .سیاه سرفه را از بین می برد.درد پشت و گردن و خشکی گردن را درمان می کند .برای کم خونی مفید است .چای کوهی اشتها را باز می کند بنابراین می توان آنرا به بچه ها و افراد مسن که اشتها ندارند داد.ضد افسردگی می باشد .درمان کننده بیخوابی است .در درمان سرمخوردگی معجزه می کند .برای درمان تب و اثر نیش سمی حشرات بکار میرود.و بالاخره با تحقیقات جدیدی که دانشمندان روی این گیاه معجزه آسا انجام داده اند و دریافته اند دریافته اند که چای کوهی می تواند ویروسها را از بین ببرد و حتی روی ویروس بیماری AIDS نیز اثر درد .مدتی است که بیماران مبتلا به ایدز ازاین گیاه استفاده میکنند که سیستم دفاعی بدن آنها را تقویت کرده وبیماری را تخفیف می دهد .

دانشمندان مدتی است که روی اثر چای کوهی بر ریو سرطان خون تحقیقات دامنه دری راشروع کرده اند و به نتایج درخشانی دست یافته اند .
همانطوریکه قبل گفته شد این دارو اثر بسیار خوبی بر روی افسردگی درد البته اگر سه متوالی از این دارو استفاده شود حالات افسردگی را از بین برده بیخوابی را مداوا می کند و بیماران اعتماد بنفس خود را باز می یابند . به صورت دم کرده و در گاهی از اوقات برای مرحم زخمها به کار میرود.

مقدار ونحوه مصرف:

برای تهیه دم کرده این گیاه باید حدود یک قاشق چایخوری برگ و گل خشک گیاه را در دو فنجان آب جوش ریخته و آنرا آنقدر بجوشانید تا یک فنجان باقی بماند سپس آنرا مصرف کنید .روزی دو بار بایک قاشق عسل میل کنید.

موارد منع مصرف:

 استفاده از این گیاه دارویی برای کسانی که قرص ضد بارداری، داروهای ضد آسم و ضد سرماخوردگی و حساسیت مصرف می‌کنند توصیه نمی‌شود.

 

+نوشته شده در سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:,ساعت21:29توسط حکیم | |

خواص چای ترش:       (طبیعت: سرد)                                    نام علمی: Hibiscus Sabdariffa

نـوشـيـدنـي ايـن گياه كاهش‌دهنده فشار خون، خـنـك‌كـنـنـده بـدن، رقـيـق و تـصـفـيـه‌كـنـنده خون، كـنترل‌كننده كلسترول خون، اختلالات كبدي و صفرايي و همچنين آرام بخشي مناسب مي‌باشد و برعكس چاي كه باعث دفع آهن مي‌شود چاي ترش خود يكي از منابع غني آهن به شمار مي‌آيد. شاداب ‌کننده و رفـع‌ کـنـنـده ی عوارض بیماری ‌های قلبی
افرادي كه داراي قند، چربي و فشارخون بالا هستند، مي‌توانند يك تا دو نوبت از چاي روزانه خود را به چاي قرمز اختصاص دهند . این چای یکی از نوشیدنی ‌های مناسب برای کسانی است که می ‌خواهند جایگزین مناسبی برای چای پیدا کنند. دم کرده ی گل این گیاه منبعی غنی از آهن و مس است. ترشی آن بخاطر وجود اسید سیتریک و ویتامین C میباشد ونیز دارای آنتی اکسیدان های ضد چربی خون است.

 مقدار ونحوه مصرف:

براي هر بار مصرف، 5 گرم از گل برگ‌هاي چاي قرمز را داخل يك فنجان ريـخـته و سپس آب جوش بر روي آن بريزند و سرپوشي گذاشته، 10 دقيقه بماند تا دم بكشد، سپس صاف كرده و ميل كنيد.

موارد منع مصرف:

آنهایی که فشار خون پایین دارند بهتر است آن را با مقدار زیادی عسل میل کنند.چای قرمز دارای طبع سرد میباشد وخوردن زیاد آن سستی وضعف بهمراه می آورد.این عوارض درچای سیاه چند برابر مشاهد شده .   

+نوشته شده در سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:چای ترش,خنک کننده,پایین آورنده فشار,ساعت21:19توسط حکیم | |